Chto Delat
Exclușii. Într-un moment de pericol [The Excluded. In a Moment of Danger]
Video-ul Exclușii. Într-un moment de pericol este un raport complex al martorilor cu privire la anexarea Crimeei, prăbușirea avionului Boeing în Ucraina, precum și alte evenimente care au primit mai puţină atenţie din partea presei. Totuși, îndepărtându-se de documentar în articularea lui formală, video-ul pare mai curând teatral și atent regizat, fiind realizat cu eforturile colective ale absolvenţilor Școlii Artei Angajate [School of Engaged Art] din Sankt Petersburg, școala grupului Chto Delat. Filmul are o durată de o oră și este structurat în douăsprezece capitole în decursul cărora absolvenţii desculţi apar înăuntrul unui studio aranjaţi în variate constelaţii coregrafiate, jucând propriul rol. Încăperea este în același timp domestică și instituţională, având structuri de sprijin similare cu soclurile de expoziţie plasate pe podea. Participanţii se autentifică în mod repetat pe reţelele lor de socializare doar pentru a realiza că nimic nu s-a schimbat. Stând în picioare, ei își dau coordonatele spaţio-temporale: „Sunt la o depărtare de 7000 ani lumină faţă de clusterul stelar N6C6611, anihilat de explozia unei supernove, și la 1000 de ani înainte de dispariţia acesteia din câmpul nostru vizual” și „Sunt la 2000 de km depărtare de bătălia pentru aeroportul Doneţk și la 20 de ani distanţă faţă de primul război în Cecenia”.
Camera video se comportă ca un far, mișcându-se lent cu și în jurul agenţilor din încăpere. În capitolul cinci este introdusă „urechea societăţii”, o ureche gigantică ce intră în încăpere, în vreme ce ei își acordează vocile, la propriu, pentru a putea fi auziţi. În secţiunea în care ei încep să se asculte unul pe celălalt, apar frânturi din viaţa cotidiană a Rusiei contemporane: în timp ce o femeie este „al dracului de speriată” ca lesbiană, scindarea societăţii este asemuită cu războiul civil de către o altă femeie. Un bărbat pretinde că limba lui non-conformistă e lupta pe care o duce. Potrivit unui alt participant, familiile sunt împărţite între Putin și Crimeea. Atunci când caută puncte din istorie de unde nu a mai existat cale de întoarcere, ei se gândesc mai întâi la semnarea actului de anexare a Crimeei. Alţii sugerează procesul Pussy Riot, 11 septembrie, primul congres al opoziţiei și eșecul ei de a uni mai multe grupuri. Cea mai frapantă sugestie este cea a anului 1999 și momentul când Belgradul a fost bombardat de către NATO, în urma căruia o turnură a conservatorilor a cerut cetăţenilor Rusiei nu numai să simpatizeze cu vecinii lor sârbi, dar totodată și să îi urască pe albanezi. În ciuda faptului că majoritatea oamenilor nici nu auziseră de ei până atunci. ML
Chto Delat este un grup de lucru format din artiști, critici, filosofi și scriitori răspândiţi de-a lungul orașelor rusești Sankt Petersburg, Moscova și Nizhny Novgorod. Începând cu 2003, aceștia au colaborat combinând arta, activismul și teoria politică pentru a face loc diversităţii culturale într-o societate unde libertatea de exprimare la scară mică precum și protestul de masă devin tot mai dificile. Unii ar spune imposibile. Proiectele lor variază de la lucrări de artă și acţiuni până la scris și tipărirea Chto Delat?, o revistă bilingvă engleză-rusă, publicată cu buget redus pe hârtie de ziar dar și pe internet, toate acestea fiind produse printr-un dialog intens purtat alături de colegi din alte ţări. Inspiraţi de romanul din 1863 al revoluţionarului democrat și filosofului materialist Nikolai Cernîșevski, What is to be done? [Ce-i de făcut?] (mai degrabă decât din articolul lui Lenin din 1902, cu același titlu), colectivul Chto Delat dorește să abordeze enormele probleme sociale, economice și politice ale Rusiei actuale, precum și rolul producţiei culturale din același spaţiu.
Chto Delat, The Excluded. In a Moment of Danger, 2014, imagine din video, prin amabilitatea artiștilor
Dan Acostioaiei
Halil Altındere
Forensic Architecture
Anca Benera & Arnold Estefan
Michael Beutler
Pauline Boudry & Renate Lorenz
Irina Botea Bucan & Jon Dean
Filipa César & Louis Henderson
Kray Chen
Collection Collective
Céline Condorelli
Alexandra Croitoru
Decolonizing Architecture Art Residency
Chto Delat
Aslan Gaisumov
Dora García
Ane Graff
Alma Heikkilä
Ane Hjort Guttu
Gülsün Karamustafa
Behzad Khosravi Noori
Gunilla Klingberg
Vilmos Koter
Zac Langdon-Pole
Matts Leiderstam
Anne Low
Virginia Lupu
Taus Makhacheva
Liliana Mercioiu Popa
Metahaven
Ana Maria Millán
Malgorzata Mirga-Tas
Naeem Mohaiemen
Monotremu
Tanja Muravskaja
Ciprian Mureșan
Joar Nango
Thao Nguyen Phan
Ho Tzu Nyen
Pınar Öğrenci
Ahmet Ögüt
The Otolith Group
Trevor Paglen
Philippe Parreno
Gary-Ross Pastrana
Peles Empire
Lia Perjovschi
Agnieszka Polska
Ghenadie Popescu
Walid Raad
Vandy Rattana
Bella Rune
STEALTH.unlimited
Zhou Tao
Iulia Toma
Tur de Arhitectură
Mona Vătămanu & Florin Tudor
Anton Vidokle
Haegue Yang
Mădălina Zaharia
Zephyr
Želimir Žilnik