Irina Botea Bucan & Jon Dean
Un Cămin cultural & Clădirea va avea un viitor, a spus ea
„În căminul cultural era discotecă și erau filme”, își amintește unul dintre locuitorii satului muntenesc Slon, din judeţul Prahova. În Câmpina, un oraș mic din același judeţ, Casa de Cultură a Tineretului s-a deschis în 1982; acum găzduiește o varietate de activităţi culturale, inclusiv spectacole de teatru amator, cluburi sportive, grădiniţe cu program educaţional artistic, birouri media, grupuri de dans, cursuri educative și o librărie în limba engleză. Înainte de 1989, în timpul comunismului, Casa de Cultură sau Căminul Cultural era o instituţie cheie pentru activităţile culturale organizate de stat. Astfel de centre puteau fi găsite în întreaga Românie, în orașe mici și mari sau sate. În anii trecuţi, alături de Jon Dean, Irina Botea Bucan a dezvoltat o arhivă performativă a caselor de cultură din România având ca suport filmul. Noţiunea de comunal este în centrul acestei cercetări artistice de lungă durată, atât ca subiect cât și ca metodologie artistică. Munca lor abordează trecutul și viitorul proiectat al unor astfel de locuri unde cultura era produsă și apreciată în mod colectiv. În genul cinéma vérité, artiștii surprind astfel de spaţii prin interviuri și momente regizate de performance alături de colaboratorii lor – fie ei muncitori, copii, foști directori sau angajaţi curenţi ai căminelor culturale. Cei doi reconstruiesc trecutul și construiesc viitoarele istorii și povești ale căminelor culturale printr-un act de rememorare colectivă și performance. AR
Irina Botea Bucan (n. 1970, Ploiești) a dezvoltat o structură simbiotică de artist-educator-cercetător care contestă sistematic idei socio-politice dominante și se centrează pe agentul uman drept vehicul al sensului. Alegând să acţioneze în contexte diferite, artista se concentrează în prezent pe descentralizarea discursurilor culturale și posibilitatea susţinerii unei diferenţieri creative care există în mod discutabil în afara unui sistem hegemonic de valori și critică. Performance-ul, reconstituirile, audiţiile simulate, elementele de cinematografie directă și cinéma vérité se combină în abordarea ei artistică, dezvoltată printr-un proces relaţional. În prezent este cadru didactic în cadrul Școlii Institutului de Artă din Chicago (din 2006) și urmează cursurile doctorale ale Universităţii Goldsmiths din Londra. Expoziţii solo și colective (selecţie): cea de-a 55-a Bienală de la Veneţia; Festivalul Internaţional de Film din Rotterdam; New Museum, New York; MUSAC (Muzeul de Artă Contemporană din Castilia și Leon); Centrul Pompidou, Paris; Galeria Naţională Jeu de Paume, Paris; Kunsthalle Winterthur; Muzeul Naţional Reina Sofia, Madrid; Bienala de la Gwangju (2010); Cvadrienala pentru Artă Contemporană U-Turn, Copenhaga; cea de-a 51-a Bienală de la Veneţia; Bienala din Praga; Kunstforum, Viena; Galeria Foksal, Varșovia; Centrul Argos pentru Artă și Media, Bruxelles; MNAC (Muzeul Naţional de Artă Contemporană), București; Muzeul de Artă Contemporană, Szczecin; Centrul de Artă Contemporană Castelul Ujazdowski, Varșovia. Festivaluri de film: Festivalul Artefact, Leuven; Festivalul Internaţional de Film din Rotterdam; Impakt Panorama, Utrecht; Festivalul Polis Adriatic Europe.
Jon Dean (n. Wolverhampton) lucrează de peste treizeci de ani în câmpurile întrepătrunse ale artelor vizuale/comunitare și știinţe sociale aplicate; artistul iniţiază și dezvoltă proiecte culturale diverse prin integrarea unor strategii participative diferenţiate și negociate, construite pentru a-i plasa pe participanţi chiar în centrul expresiei artistice, al învăţării și al politicii culturale. De-a lungul carierei sale, Jon a lucrat înăuntrul unei game largi de contexte socio-culturale, printre care: instituţii de educaţie formală, muzee, galerii de artă, precum și în locaţii comunitare generice. Expoziţii/proiecţii recente includ: Loop Barcelona; Cinema Elvira Popescu, București; Young Artists Studio, Budapesta; Universitatea din Johannesburg; Universitatea Goldsmiths, Londra; Tranzit.ro, București; Galeria Anca Poterașu, București; Galeria Centrala, Birmingham; Art on Display, București; Arcub, București; Bienala Black and White din Satu Mare; Universitatea Columbia, New York; Ferenc Bar, Budapesta.
Irina Botea Bucan & Jon Dean, imagine din filmul Un cămin cultural, 2018, film de 16mm, transfer digital, 18’14”, prin amabilitatea artiștilor
Dan Acostioaiei
Halil Altındere
Forensic Architecture
Anca Benera & Arnold Estefan
Michael Beutler
Pauline Boudry & Renate Lorenz
Irina Botea Bucan & Jon Dean
Filipa César & Louis Henderson
Kray Chen
Collection Collective
Céline Condorelli
Alexandra Croitoru
Decolonizing Architecture Art Residency
Chto Delat
Aslan Gaisumov
Dora García
Ane Graff
Alma Heikkilä
Ane Hjort Guttu
Gülsün Karamustafa
Behzad Khosravi Noori
Gunilla Klingberg
Vilmos Koter
Zac Langdon-Pole
Matts Leiderstam
Anne Low
Virginia Lupu
Taus Makhacheva
Liliana Mercioiu Popa
Metahaven
Ana Maria Millán
Malgorzata Mirga-Tas
Naeem Mohaiemen
Monotremu
Tanja Muravskaja
Ciprian Mureșan
Joar Nango
Thao Nguyen Phan
Ho Tzu Nyen
Pınar Öğrenci
Ahmet Ögüt
The Otolith Group
Trevor Paglen
Philippe Parreno
Gary-Ross Pastrana
Peles Empire
Lia Perjovschi
Agnieszka Polska
Ghenadie Popescu
Walid Raad
Vandy Rattana
Bella Rune
STEALTH.unlimited
Zhou Tao
Iulia Toma
Tur de Arhitectură
Mona Vătămanu & Florin Tudor
Anton Vidokle
Haegue Yang
Mădălina Zaharia
Zephyr
Želimir Žilnik