Ciprian Mureșan

Coloana Ciumei

Lucrarea realizată de Ciprian Mureșan special pentru Bienala Art Encounters 2019 atrage atenţia asupra unor întrebări fundamentale cu privire la procesul realizării artei. Una dintre ele are legătură cu originalitatea, explorată de către artist în numeroase proiecte în care procesul copierii a evoluat într-o metodă artistică substanţială. Prin desene realizate de mână, replici ale unor materiale din istoria canonică a artei, Mureșan subliniază modul în care actul reproducerii devine mediator în relaţia noastră faţă de cultură și este inerent actului creaţiei. 

Interesat de tipologia coloanelor ciumei, des întâlnite în perioada barocă, artistul face trimitere la Monumentul Sfintei Treimi. Construirea statuii cunoscute drept Coloana Ciumei a fost iniţiată de consilierul administraţiei locale, Johann Anton Deschan Hansen. A fost realizată la Viena și instalată în Timișoara în 1740, iniţial în Piaţa Sfântul Gheorghe, și mutată abia în anii ʻ70 în Piaţa Unirii, unde se află și în prezent. Cu doi ani înainte, Timișoara fusese devastată de ciumă iar un astfel de monument avea ca scop comemorarea brutalei pandemii, dar și reîntărirea credinţei în Biserica Catolică, drept răspuns la reforma protestantă. Acest tip de monument s-a bazat pe modelul Coloanei Ciumei din Viena care a fost reprodus în stil baroc în mai multe variante locale. Reproducerea lui Mureșan prezintă o transformare radicală faţă de coloana originală. Realizată din rășină și fibră de sticlă și acoperită cu o peliculă cenușie ce seamănă cu cimentul, coloana este culcată în iarbă, ca o relicvă a unui timp și a unui spaţiu incerte. În timp ce, în mod convenţional, astfel de monumente marcau centrul de putere al orașului, lucrarea lui Mureșan e descentralizată la periferia Timișoarei, în cartierul Soarelui, unul dintre ultimele cartiere muncitorești construite în anii ʻ80. Un chip repetitiv iese în evidenţă pe suprafaţa coloanei, care se dovedește a fi un mulaj de ghips pe care artistul l-a realizat pornind de la portretul celebrului poet romantic Mihai Eminescu, cunoscutul portret semnat de Oscar Han. Repetitivitatea impozantului portret eminescian face trimitere la mecanismele creării de mituri. Mai multe desene dense ale artistului sunt pliate și atașate coloanei. Cu ajutorul unei casete luminoase, artistul a reprodus ilustraţii la scară din cărţi care documentează monumente de for public din Timișoara. Expuse în condiţii de exterior, atât desenele cât și coloana se vor deteriora pe măsura trecerii timpului. Ele nu sunt create să dureze, și de ce ar fi? e, în definitiv, întrebarea pe care artistul o adresează. AR

 

Ciprian Mureșan (n. 1977, Dej) trăiește în Cluj-Napoca. Din 2005 este editor al revistei IDEA art + society. În 2009 a reprezentat România la cea de-a 53-a Expoziţie Internaţională de Artă – La Biennale di Venezia. Expoziţii (selecţie): L’atelier sans fin, Atelier Brâncuși, Centrul Pompidou, Paris (2019, solo, cu Șerban Savu); #1.3 WAYS TO TIE YOUR SHOES: CIPRIAN MUREȘAN, Convent Art Space, Ghent (2017, solo); Viva Arte Viva, cea de-a 57-a ediţie a Bienalei de Artă de la Veneţia (2017); Your Survival is Guaranteed by Treaty, Ludwig Museum, Budapesta (2015, solo); Allegory of the Cave Painting, Extracity Kunsthalle, Museum Middelheim, Anvers (2014); Galeria de Artă Contemporană, Vancouver (2013, solo); Six Lines of Flight: Shifting Geographies in Contemporary Art, Muzeul de Artă Modernă, San Francisco (2012); Stage and Twist, Project space, Tate Modern, Londra (2012, solo, cu Anna Molska); Centrul de Artă Contemporană, Geneva (2012, solo); Recycled Playground, FRAC Champagne-Ardenne, Reims (2011, solo); Les Promesses du passé. Une histoire discontinue de l’art dans l’ex-Europe de l’Est, Centrul Pompidou, Paris (2010); The Generational: Younger than Jesus, New Museum, New York (2009).