Gary-Ross Pastrana
After The Fall I
În timpul primei lui vizite în Timișoara, artistul a avut șansa să îl întâlnească pe proprietarul unui mic atelier unde sunt fabricate ceasuri mecanice din lemn. Pastrana a fost impresionat de mașinăriile frumos meșteșugite ale ceasornicarului, însă un ceas simplu i-a atras în special atenţia. Ceasul cu pendul folosește, în locul greutăţii de metal obișnuite, o doză de bere care atârnă de un lanţ. Acest sistem de operare neobișnuit l-a determinat pe artist să se gândească la surse alternative de energie prin mijloace simple. Artistul a început să adune informaţii despre noi soluţii pe care unii oameni, mai ales cei care inventează lucruri pentru uz propriu, le-au folosit, de la mai comunele resurse solare și eoliene la unele mai surprinzătoare precum valurile oceanului și traficul pietonal; fenomene cotidiene naturale care pot fi controlate și transformate în energie electrică.
Mașinăria pe care artistul a produs-o folosește greutatea unei pietre din mediul urban al Timișoarei, o piatră care coboară lent și cade la pământ pur și simplu datorită gravitaţiei pentru a porni un mic generator. La fel ca în cazul altor proiecte similare, artistul folosește proprietăţile interne ale obiectului pentru a le transforma și folosi cu alt scop. În acest caz, piatra devine o resursă viabilă de energie, aprinzând un bec pentru aproape un minut și aducând o licărire într-un spaţiu altminteri întunecat și ferit privirii. AR
Gary-Ross Pastrana (n. 1977) trăiește în orașul lui natal din Manila. În practica lui artistică, obiectele de zi cu zi par a fi convocate să participe la exerciţii indirecte de gândire, Pastrana supunând lucrurile la procese intenţionate care le permit să fie reformulate sub formă de anchete cu privire la ordinea naturii și a altor forţe sublime, invizibile, care pătrund în vieţile noastre cotidiene. De la topirea inelelor mamei sale pentru a crea o sabie în miniatură (doar pentru a i-o înapoia după ce și-a făcut o mică tăietură pe braţ) până la a vinde 99% dintr-o mașină drept gunoi și a folosi banii pentru a crea un șurub de aur care a fost înșurubat la loc în acel 1% rămas din mașină, Pastrana construiește situaţii unde lucrurile sunt trecute prin condiţii imprevizibile dar transformatoare, permiţând procesului să deţină o miză în formarea poveștilor, rezultatul fiind reprezentat de obiecte îmbibate cu noi înţelesuri despre materialitate, obiectualitate, valoare și sens. Expoziţii recente (selecţie): Everything in the Right Direction, Bienala de la Singapore (2019, în pregătire); An Opera for Animals, Para Site, Hong Kong (2019); Utopia Hasn’t Failed Me Yet, Silverlens, Manila (2018, solo); The Extra, Extra Ordinary, Muzeul de Artă și Design Contemporan din Manila (2018); The Other Face of the Moon, Centrul Cultural Asia, Gwangju (2017); Clock, Map, Knife, Mirror, ROH Projects, Jakarta, (2016, solo); Summa, Muzeul Vargas Manila (2014, solo).
Gary Ross Pastrana, Fellen, 2017, piele, adeziv, machiaj, cutie acrilică, 50 x 50 x 15 cm, prin amabilitatea artistului
Dan Acostioaiei
Halil Altındere
Forensic Architecture
Anca Benera & Arnold Estefan
Michael Beutler
Pauline Boudry & Renate Lorenz
Irina Botea Bucan & Jon Dean
Filipa César & Louis Henderson
Kray Chen
Collection Collective
Céline Condorelli
Alexandra Croitoru
Decolonizing Architecture Art Residency
Chto Delat
Aslan Gaisumov
Dora García
Ane Graff
Alma Heikkilä
Ane Hjort Guttu
Gülsün Karamustafa
Behzad Khosravi Noori
Gunilla Klingberg
Vilmos Koter
Zac Langdon-Pole
Matts Leiderstam
Anne Low
Virginia Lupu
Taus Makhacheva
Liliana Mercioiu Popa
Metahaven
Ana Maria Millán
Malgorzata Mirga-Tas
Naeem Mohaiemen
Monotremu
Tanja Muravskaja
Ciprian Mureșan
Joar Nango
Thao Nguyen Phan
Ho Tzu Nyen
Pınar Öğrenci
Ahmet Ögüt
The Otolith Group
Trevor Paglen
Philippe Parreno
Gary-Ross Pastrana
Peles Empire
Lia Perjovschi
Agnieszka Polska
Ghenadie Popescu
Walid Raad
Vandy Rattana
Bella Rune
STEALTH.unlimited
Zhou Tao
Iulia Toma
Tur de Arhitectură
Mona Vătămanu & Florin Tudor
Anton Vidokle
Haegue Yang
Mădălina Zaharia
Zephyr
Želimir Žilnik