Iulia Toma
Unexpected Dream/ Dreams and Expectations
Asociată pentru o perioadă îndelungată de timp cu feminitatea și domesticitatea, obedienţa și pasivitatea, practica broderiei încă nu a primit recunoașterea pe care o merită în domeniul artei vizuale. Implicându-se într-o practică care a fost marginalizată deopotrivă cu persoanele care au utilizat-o, și anume femeile, Iulia Toma folosește broderia ca pe un mijloc de a desena pe textile. Mașinile sale de cusut brodează imagini ale unor femei, bărbaţi sau copii care au fost recent forţaţi să fugă din ţara lor natală din cauza războiului civil, a tulburărilor politice și a dificultăţilor economice.
Seria de textile precum și o nouă lucrare video pe care artista le-a produs pentru Bienala Art Encounters 2019 este o continuare a #orientalswelcome, un proiect pe termen lung al artistei despre atitudinile tot mai temătoare și ostile faţă de imigraţie. Lucrările Iuliei Toma sunt o expresie de solidaritate și de o conștientizare crescută faţă de cei care au fost dislocaţi, situând broderia la intersecţia dintre artă și activism, personal și politic. Consiliul Naţional Român pentru Refugiaţi din București a ajutat-o pe artistă să contacteze câţiva refugiaţi, majoritatea din Siria, Afganistan și Iran, care au acceptat să împărtășească povești despre trecutul lor și despre situaţia lor actuală din România. Însă, în lucrările textile, artista izolează și trece în obscuritate astfel de naraţiuni prin plasarea conţinutului biografic într-un context global. Tipul de ţesătură, motivele și culorile sunt inspirate din arta persană cu tonuri de albastru deschis și închis. Cusute pe ţesături, motive singulare stilizate din covoare persane, precum frunze de palmier și păsări, sunt recontextualizate pe ţesături și plasate în relaţie cu subiectele. Un astfel de proces pune în evidenţă relaţia dintre subiecţi și un cămin îndepărtat, experienţa dorului de casă și acte neîncetate de reamintire. AR
Iulia Toma (n. 1974, trăiește în București) preferă utilizarea materialelor textile însoţite de fotografie, instalaţie sau text. Temele sociale precum feminismul, drepturile omului, relaţiile interpersonale din comunităţile închise, materialitatea urbană a locuirii sau echitatea socială fac obiectul preocupărilor sale. Predă în cadrul Departamentului Arte & Design Textil al Universităţii Naţionale de Artă București. Expoziţii (selecţie): The web of Fabric, Galeria Ivan, București (2019); Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear, Galeria Eastwards Prospectus, București (2018); Mapping Bucharest: Art, Memory and Revolution 1916-2016, Bienala de la Viena, MAK Contemporary Art Collection (2015); Buongiorno Varvara Stepanova!, Galleriapíu, Bologna, (2016, solo, alături de Claudiu Cobilanschi); Dura Europos, Galeria Ivan, București (2016); Twilled conections, Tranzit.ro, București (2015); Aparenţă și esenţă, prima ediţie a Bienalei Art Encounters, Timișoara (2015).
Iulia Toma, Silkhouettes series, 2017, textil, broderie, colaj, prin amabilitatea artistei, credit foto: Filip Drabek
Dan Acostioaiei
Halil Altındere
Forensic Architecture
Anca Benera & Arnold Estefan
Michael Beutler
Pauline Boudry & Renate Lorenz
Irina Botea Bucan & Jon Dean
Filipa César & Louis Henderson
Kray Chen
Collection Collective
Céline Condorelli
Alexandra Croitoru
Decolonizing Architecture Art Residency
Chto Delat
Aslan Gaisumov
Dora García
Ane Graff
Alma Heikkilä
Ane Hjort Guttu
Gülsün Karamustafa
Behzad Khosravi Noori
Gunilla Klingberg
Vilmos Koter
Zac Langdon-Pole
Matts Leiderstam
Anne Low
Virginia Lupu
Taus Makhacheva
Liliana Mercioiu Popa
Metahaven
Ana Maria Millán
Malgorzata Mirga-Tas
Naeem Mohaiemen
Monotremu
Tanja Muravskaja
Ciprian Mureșan
Joar Nango
Thao Nguyen Phan
Ho Tzu Nyen
Pınar Öğrenci
Ahmet Ögüt
The Otolith Group
Trevor Paglen
Philippe Parreno
Gary-Ross Pastrana
Peles Empire
Lia Perjovschi
Agnieszka Polska
Ghenadie Popescu
Walid Raad
Vandy Rattana
Bella Rune
STEALTH.unlimited
Zhou Tao
Iulia Toma
Tur de Arhitectură
Mona Vătămanu & Florin Tudor
Anton Vidokle
Haegue Yang
Mădălina Zaharia
Zephyr
Želimir Žilnik