Agnieszka Polska
The Wayward Pigeon [Porumbelul nesupus]
Porumbelul călător este o varietate a porumbelului domestic folosit de către oameni pentru transmiterea mesajelor datorită capacităţii lui neobișnuite de a-și găsi drumul spre casă chiar și pe distanţe lungi. Aceste păsări folosesc o metodă de navigaţie complexă bazată pe poziţia Soarelui, curenţi de aer și câmpul magnetic al Pământului pentru a-și stabili propriile coordonate. Lucrarea The Wayward Pigeon [Porumbelul nesupus] a Agnieszkăi Polska prezintă un porumbel mesager care își alege singur ideile pe care le livrează. Este un porumbel de război care eșuează în al ivrara mesajul așa cum îi este încredinţat, o individualitate care acţionează contrar faţă de ceea ce se dorește și se așteaptă. Pentru a se abate din calea lui, porumbelul trebuie să se opună propriilor instincte.
Acest simplu personaj grafic realizat prin manipularea unor imagini fotografice deja existente, este o „mascotă de Bienală”, asemănătoare mascotelor din sport. Însă în loc de a reprezenta naţionalităţi și echipe, el sprijină colaborarea și nesupunerea. Este un mesager care nu cunoaște graniţe, care poate pune la îndoială sarcini lipsite de etică – un „mesager neascultător” asemănător celor prezenţi în lucrările anterioare realizate de Polska. Circulând pe reţelele de socializare și fiind prezent pe stickere și bannere în Timișoara încă din iunie 2019, porumbelul este un „agent competent”, pentru a folosi termenul teoreticianului știinţific Donna Harraway. El este capabil să acţioneze într-un mod responsabil din punct de vedere social și ecologic pentru a ajuta fiinţele umane să urmeze aceleași linii de conduită.
Porumbelul nesupus combină interesul artistei pentru mituri și vise, insuflând viaţă poveștilor amuţite prin randarea digitală a fotografiilor și filmelor. Lucrările ei gravitează în jurul acestor medii, a producerii și circulaţiei lor în condiţii digitale, dar și în jurul sensibilităţii farmecului acestora. ML
Agnieszka Polska (n. 1985, Lubin) este un artist vizual care folosește medii specifice imaginilor generate pe calculator pentru a reflecta la responsabilitatea socială și individuală. Ea încearcă să redea ambiguitatea etică a prezentului prin filme și instalaţii care frizează halucinaţia. Stabilită în Berlin, Polska și-a prezentat lucrările în locaţii internaţionale, printre care și New Museum și MoMA din New York, Centrul Pompidou și Palais de Tokyo din Paris, Tate Modern din Londra, Muzeul Hirshhorn din Washington, DC, și Hamburger Bahnhof, Berlin. Artista a participat și la cea de-a 57-a Bienală de la Veneţia, la cea de-a 11-a Bienală de la Gwangju, cea de-a 19-a Bienală de la Sydney și cea de-a 13-a Bienală de la Istanbul. În 2018 i-a fost acordat premiul German Preis der Nationalgalerie.
Agnieszka Polska, The Wayward Pigeon (detaliu), 2019, material publicitar tipărit ca parte a campaniei în spaţiul public și online, prin amabilitatea artistei
Dan Acostioaiei
Halil Altındere
Forensic Architecture
Anca Benera & Arnold Estefan
Michael Beutler
Pauline Boudry & Renate Lorenz
Irina Botea Bucan & Jon Dean
Filipa César & Louis Henderson
Kray Chen
Collection Collective
Céline Condorelli
Alexandra Croitoru
Decolonizing Architecture Art Residency
Chto Delat
Aslan Gaisumov
Dora García
Ane Graff
Alma Heikkilä
Ane Hjort Guttu
Gülsün Karamustafa
Behzad Khosravi Noori
Gunilla Klingberg
Vilmos Koter
Zac Langdon-Pole
Matts Leiderstam
Anne Low
Virginia Lupu
Taus Makhacheva
Liliana Mercioiu Popa
Metahaven
Ana Maria Millán
Malgorzata Mirga-Tas
Naeem Mohaiemen
Monotremu
Tanja Muravskaja
Ciprian Mureșan
Joar Nango
Thao Nguyen Phan
Ho Tzu Nyen
Pınar Öğrenci
Ahmet Ögüt
The Otolith Group
Trevor Paglen
Philippe Parreno
Gary-Ross Pastrana
Peles Empire
Lia Perjovschi
Agnieszka Polska
Ghenadie Popescu
Walid Raad
Vandy Rattana
Bella Rune
STEALTH.unlimited
Zhou Tao
Iulia Toma
Tur de Arhitectură
Mona Vătămanu & Florin Tudor
Anton Vidokle
Haegue Yang
Mădălina Zaharia
Zephyr
Želimir Žilnik