Bella Rune
Impossible Floral Fountain, Black River Hologram, Peripheral Projection Pillar, Looming și Blood Stream Missile sunt structuri handmade pliabile realizate, printre altele, din fir de mohair și mătase vopsit cu băutura pe bază de pulbere Kool-Aid, curry, cerneală pentru imprimantă și frunze de mesteacăn. Suspendate de tavan, luminile și structurile ușor pufoase asemănătoare unui macraméu, combină forme din tehnologia avansată a Erei Spaţiale cu cele ale metodelor meșteșugărești populare în special în practica feminină. Lucrările sunt manifestări ale ingeniozităţii ca atitudine ludică – un ghem de aţă este suficient pentru o întreagă lucrare, rezultatul fiind sculpturi care sunt voluminoase și străvezii în același timp. Folosind obiecte și materiale care sunt deja disponibile sau care pot fi procurate fără mari eforturi, înglobând deseori câte un element surpriză, Bella Rune are ochii formaţi pentru cotidian și mundan. Kool-Aid este, de exemplu, sucul „săracilor”, o pulbere amestecată cu apă.
Rune folosește frecvent referinţe formale artistice, cu toate că se concretizează prin materiale alternative, obţinute cu ușurinţă din lumea confecţiilor. Lucrările construiesc punţi de legătură între diferite spaţii și lumi, între pădure și camera smartphone-ului, între spaţiul digital, DIY și spaţiul galeriei, între sculptura modernistă și folclor. Creând prin instrumentalitatea artei, formele alternative de întâlniri și posibilităţi sunt centrale în practica lui Rune. Lucrările sale provoacă rutina modurilor de a privi și tiparele mișcării, necesitând ca spectatorii să se miște altfel, atât mental cât și fizic, în timp ce stârnesc noi conduite și puncte de vedere ghidate de bunul-simţ.
Pentru lucrarea Konsekvensanalys (Analiză de impact), Rune a folosit suprafeţe textile care sunt întrebuinţate de regulă în marketing, precum sacoșe de umăr, bannere, șepci, dar și naproane și șerveţele. De această dată este vorba despre tricouri, postere și naproane cu motive sub formă de fântâni, puncte de întâlnire clasice imprimate cu imagini care, împreună cu imaginea digitală produsă de aplicaţie, fac referire la atracţiile și capcanele aparent inofensive din „comunităţile” reţelelor de socializare. Există, de exemplu, o tastatură alături de un lup, o imagine cu statistici alăturată unui „troll” și un culturist cu hamburgeri pe grătar. În vreme ce smartphone-urile au devenit un fel de extensii corporale – dispozitive care ne conectează cu lumea exterioară de aproape și de departe, în timp ce satisfac și pasiunile personale – această lucrare se sprijină pe o aplicaţie personalizată ce augmentează realitatea. Aplicaţia face ca telefonul să funcţioneze ca un scanner, detectând o realitate virtuală care, în lipsa ei, rămâne invizibilă. Obiectul fizic și oamenii din spaţiul expoziţional ce manevrează dispozitivele pe care apar animaţiile 3D creează laolaltă lucrarea. În acest fel, mesajul ascuns poate fi găsit înăuntrul unor obiecte și imagini care par perfect normale – o tactică folosită deseori ca metodă de protest, de exemplu împotriva dictaturilor. ML
Bella Rune (n. 1971, locuiește la Stockholm) a studiat la Colegiul de Arte Chelsea din Londra (1995-1998) și la Școala de Design Beckmans, Stockholm (1992-1994). În sculpturile ei, artista inserează elemente performative și experimente cu diverse materiale și tehnici. În proiectul în curs de desfășurare, Konsekvensanalys (Analiză de impact), Bella Rune explorează conexiunea dintre realitatea fizică și o lume virtuală cu realitate augmentată. Proiectul a fost expus în Stadsskogen, Uppsala (2015), Konstmuseet i Norr, Kiruna (2016), Tensta Konsthall (2018) și Muzeul de Artă Contemporană Garage, Moscova, și ca instalaţie permanentă site-specific, comisionată public, la Școala Economică din Stockholm (2018). A curatoriat, alături de Helena Selder, expoziţia Textila undertexter (Subtexte textile), prezentată pentru mai întâi la Marabouparken (2016) și ulterior la Muzeul de Artă din Malmö (2017). În cadrul acesteia, a realizat o instalaţie mai amplă care a conturat și designul expoziţiei. În expoziţia ei personală XYZ de la Galleri Magnus Karlsson (2019), au fost remarcate sculpturile de mari dimensiuni ce utilizează o cantitate redusă de fire, frânghie și lemn, punând laolaltă interesul ei pentru arta artizanală, istoria și cultura populară. Bella Rune este profesor de Arte Plastice și Textile la Konstfack, Colegiul Universitar de Arte, Meserii și Design. Munca pedagogică este, de asemenea, o parte importantă a artei sale.
Bella Rune, XYZ, 2019, imagine din expoziţie, prin amabilitatea galeriei Magnus Karlsson
Dan Acostioaiei
Halil Altındere
Forensic Architecture
Anca Benera & Arnold Estefan
Michael Beutler
Pauline Boudry & Renate Lorenz
Irina Botea Bucan & Jon Dean
Filipa César & Louis Henderson
Kray Chen
Collection Collective
Céline Condorelli
Alexandra Croitoru
Decolonizing Architecture Art Residency
Chto Delat
Aslan Gaisumov
Dora García
Ane Graff
Alma Heikkilä
Ane Hjort Guttu
Gülsün Karamustafa
Behzad Khosravi Noori
Gunilla Klingberg
Vilmos Koter
Zac Langdon-Pole
Matts Leiderstam
Anne Low
Virginia Lupu
Taus Makhacheva
Liliana Mercioiu Popa
Metahaven
Ana Maria Millán
Malgorzata Mirga-Tas
Naeem Mohaiemen
Monotremu
Tanja Muravskaja
Ciprian Mureșan
Joar Nango
Thao Nguyen Phan
Ho Tzu Nyen
Pınar Öğrenci
Ahmet Ögüt
The Otolith Group
Trevor Paglen
Philippe Parreno
Gary-Ross Pastrana
Peles Empire
Lia Perjovschi
Agnieszka Polska
Ghenadie Popescu
Walid Raad
Vandy Rattana
Bella Rune
STEALTH.unlimited
Zhou Tao
Iulia Toma
Tur de Arhitectură
Mona Vătămanu & Florin Tudor
Anton Vidokle
Haegue Yang
Mădălina Zaharia
Zephyr
Želimir Žilnik