Alexandra Croitoru

Fără titlu (Muzeul Presei), 2019
26 min, loop
In colaborare cu Bety Pisică (voce) și Ion Dumitrescu (sunet)

Pentru lucrarea sa realizată special pentru Bienala Art Encounters 2019, Alexandra Croitoru s-a implicat într-un context din afara Timișoarei. La mai puţin de o oră depărtare de oraș, Jimbolia se află la graniţa cu Serbia. Acest oraș a trecut prin multiple schimbări istorice: a căzut sub ocupaţie otomană, urmată de stabilirea coloniștilor germani și a ajuns să cunoască un scurt episod de conducere sârbă. Cu aproximativ zece mii de rezidenţi în prezent, Jimbolia găzduiește trei muzee, inclusiv casa memorială a artistului șvab Stefan Jäger și Muzeul Presei „Sever Bocu”. Conţinând o arhivă bogată de ziare din mai multe limbi vorbite în România, precum și materiale legate de presă, muzeul a fost fondat în 2007 pe baza colecţiei și eforturilor poetului și jurnalistului Petre Stoica.

Ceea ce frapează vizitatorul care intră în spaţiul muzeal este prezenţa fizică a ziarelor dar și materialitatea arhivei. Stivuite pe etajere și grupate în teancuri, ziarele compun o imagine compactă de pachete imense de hârtie estompată. Aranjate în ordine alfabetică, titlurile ziarelor se disting pe etajere, scrise în totalitate de mână fiindcă sunt însemnările zilnice din sistemul de catalogare, actualizate zilnic de către angajaţii muzeului. Inspirată de acest cadru de arhivare, Alexandra Croitoru a adus la viaţă înseși titlurile ziarelor. Alegerea eterogenă de titluri scurte și atrăgătoare precum Cugetul Românesc, Drumul Belșugului, Duminica Universului, Dimineaţa Copiilor, Discobolul, Doina, Dreptul, Dacia etc. a fost utilizată pentru a produce o serie de conexiuni poetice. Lucrând împreună cu Bety Pisică, studentă la actorie în Timișoara, și producătorul de muzică Ion Dumitrescu, artista a creat o piesă sonoră compusă din titlurile culese. În spiritul avangardei, proiectul s-a dezvoltat la intersecţia dintre literatură, arte vizuale și sunet. Tehnica decupajului reunește sub aceeași istorie experimentele dadaiste cu scrisul lui William S. Burroughs. Textul traversează multiple registre de interpretare, de la limbaj natural la ritmul stilizat al rap-ului, subliniind forţa declarativă a fiecărui titlu și relevanţa lor continuă până în prezent. Instalată în spaţiul public, la Bastionul Maria Theresia, Muzeul Banatului (corp B), lucrarea va întrerupe mișcarea cotidiană a vizitatorilor iar forţa socială a ziarelor va cuprinde din nou străzile. Compus dintr-o selecţie de titluri, un text ce se derulează va face parte din expoziţia permanentă a Muzeului Presei din Jimbolia, aducând trecutul și prezentul la lumină într-o instituţie ce deţine o colecţie extrem de valoroasă. AR

 

 

Alexandra Croitoru (n. 1975, București) predă, din 1999, în cadrul departamentului Foto-Video al Universităţii Naţionale de Arte București. Din 2011 este co-curator al Salonului de proiecte București. Proiectele sale artistice au fost prezentate în expoziţii organizate de instituţii precum Kunsthalle Winterthur, MNAC București, tranzit.ro/București, Club Electroputere Craiova, mumok Viena, Galeria Naţională de Artă Zachęta din Varșovia, Shedhalle Zürich, Casino Luxembourg, Künstlerhaus Bethanien Berlin, Salonul Muzeului de Artă Contemporană din Belgrad, Kunsthallen Nicolaj Copenhaga, Centrul de Artă Contemporană din Plovdiv, Kunsthalle project space Viena sau Muzeul Naţional Brukenthal din Sibiu. În 2014 primește, în cadrul Universităţii Naţionale de Arte București, titlul de Doctor pentru o teză centrată pe „naţionalizarea” lui Constantin Brâncuși în România, cercetare ce stă la baza volumului Brâncuși. O viaţă veșnică (IDEA Cluj & Archive Books Berlin) și a proiectelor expoziţionale realizate în 2015 în conjuncţie cu aceasta: Fiii și fiicele lui Brâncuși. O intrigă de familie – Actul I la Galeria Plan B Cluj / Berlin și Actul II organizat de Salonul de proiecte în cadrul Timișoara Art Encounters.