Gary-Ross Pastrana

After The Fall I

În timpul primei lui vizite în Timișoara, artistul a avut șansa să îl întâlnească pe proprietarul unui mic atelier unde sunt fabricate ceasuri mecanice din lemn. Pastrana a fost impresionat de mașinăriile frumos meșteșugite ale ceasornicarului, însă un ceas simplu i-a atras în special atenţia. Ceasul cu pendul folosește, în locul greutăţii de metal obișnuite, o doză de bere care atârnă de un lanţ. Acest sistem de operare neobișnuit l-a determinat pe artist să se gândească la surse alternative de energie prin mijloace simple. Artistul a început să adune informaţii despre noi soluţii pe care unii oameni, mai ales cei care inventează lucruri pentru uz propriu, le-au folosit, de la mai comunele resurse solare și eoliene la unele mai surprinzătoare precum valurile oceanului și traficul pietonal; fenomene cotidiene naturale care pot fi controlate și transformate în energie electrică.  

Mașinăria pe care artistul a produs-o folosește greutatea unei pietre din mediul urban al Timișoarei, o piatră care coboară lent și cade la pământ pur și simplu datorită gravitaţiei pentru a porni un mic generator. La fel ca în cazul altor proiecte similare, artistul folosește proprietăţile interne ale obiectului pentru a le transforma și folosi cu alt scop. În acest caz, piatra devine o resursă viabilă de energie, aprinzând un bec pentru aproape un minut și aducând o licărire într-un spaţiu altminteri întunecat și ferit privirii.

 

Gary-Ross Pastrana (n. 1977) trăiește în orașul lui natal din Manila. În practica lui artistică, obiectele de zi cu zi par a fi convocate să participe la exerciţii indirecte de gândire, Pastrana supunând lucrurile la procese intenţionate care le permit să fie reformulate sub formă de anchete cu privire la ordinea naturii și a altor forţe sublime, invizibile, care pătrund în vieţile noastre cotidiene. De la topirea inelelor mamei sale pentru a crea o sabie în miniatură (doar pentru a i-o înapoia după ce și-a făcut o mică tăietură pe braţ) până la a vinde 99% dintr-o mașină drept gunoi și a folosi banii pentru a crea un șurub de aur care a fost înșurubat la loc în acel 1% rămas din mașină, Pastrana construiește situaţii unde lucrurile sunt trecute prin condiţii imprevizibile dar transformatoare, permiţând procesului să deţină o miză în formarea poveștilor, rezultatul fiind reprezentat de obiecte îmbibate cu noi înţelesuri despre materialitate, obiectualitate, valoare și sens. Expoziţii recente (selecţie): Everything in the Right Direction, Bienala de la Singapore (2019, în pregătire); An Opera for Animals, Para Site, Hong Kong (2019); Utopia Hasn’t Failed Me Yet, Silverlens, Manila (2018, solo); The Extra, Extra Ordinary, Muzeul de Artă și Design Contemporan din Manila (2018); The Other Face of the Moon, Centrul Cultural Asia, Gwangju (2017); Clock, Map, Knife, Mirror, ROH Projects, Jakarta, (2016, solo); Summa, Muzeul Vargas Manila (2014, solo).