Taus Makhacheva

Tightrope, Dagestan [Pe sârmă, Daghestan]

Legănându-se în aer, un acrobat merge pe sârmă și poartă picturi de la o stâncă la alta peste un canion înalt. Peisajul dramatic este situat în platoul Munţilor Caucaz, iar curajosul și priceputul performer de origine daghestaneză este Rasul Abakarov, membrul unei familii aflate la cea de-a cincea generaţie de acrobaţi care merg pe sârmă, el se luptă pentru conservarea moștenirii lui culturale. În regiunea autonomă Daghestan, mersul pe sârmă este o tradiţie. Practica a servit ca formă mișcare între satele de munte inaccesibile, devenind un meșteșug local preţuit. Cele 61 de picturi pe care Abakarov le poartă atât de delicat sunt toate reproduceri ale lucrărilor din colecţia Muzeului de Arte Frumoase P.S. Gamzatova Daghestan.

Actul mersului pe sârmă este meșteșugul păstrării echilibrului, o metaforă de substrat a filmului lui Makhacheva. Madina Tlostanova, gânditor, scriitor și susţinător al decolonizării, a evidenţiat că artiștii din Daghestan care au realizat picturile au mers deja pe sârmă în lucrările lor, negociind între formarea lor clasică de tradiţie academică, imperativele stilului realist sovietic, influenţele vestice și reprezentări ale subiectelor locale. Totuși, cea mai aspră meditaţie pe care o abordează artistul este actul echilibrării între tradiţii moștenite și decizia de a păși pe o cale neobișnuită și riscantă, fiindcă aceasta îi privește atât pe artiști, cât se referă și la instituţiile noastre de artă. AR

 

Taus Makhacheva (n. 1983, trăiește în Moscova) este cunoscută în special pentru performance-urile și video-urile ei care examinează critic ceea ce se întâmplă atunci când diferite culturi și tradiţii intră în contact unele cu altele. Fiindcă a crescut în Moscova având origini culturale din Daghestan (republică autonomă din componenţa Federaţiei Ruse, situată în zona Caucazului), practica ei artistică este documentată prin această legătură personală cu lumile coexistente ale pre- și post-Sovietizării. Deseori pline de umor, lucrările ei încearcă să testeze rezistenţa imaginilor, obiectelor și corpurilor din lumea prezentului. Licenţă în Arte Frumoase de la Goldsmiths (2007) și Masterat de Arte Frumoase de la Royal College of Art (2013). Expoziţii recente (selecţie): Manifesta 12 (2018); Storeroom (Muzeul Van Abbe, 2018); Bienala de la Liverpool (2018); Bienala de la Yinchuan (2018); Bienala de Artă Contemporană de la Riga (2018); Bienala de la Veneţia (2017); Trienala Garage de Artă Contemporană Rusă (Muzeul Garage de Artă Contemporană, 2017); Muzeul ON/OFF (Centrul Pompidou, 2016); Bienala de la Shanghai (2016); Bienala de la Kiev (2015); Bienala de la Moscova (2015 și 2011); Bienala de la Sharjah (2013). Premiată cu Premiul Fundaţiei celei de-a 6-a Bienale de Artă Contemporană de la Moscova, Premiul „Viitorul Europei”, Muzeul de Artă Contemporană, Leipzig (2014) și Premiul de Stat „New Generation—Innovation” (2012). Reprezentată de galeria narrative projects, Londra.