Haegue Yang

VIP’s Union [Uniunea VIP-urilor]

Uniunea VIP-urilor este o lucrare colaborativă aflată la intersecţia dintre artist, instituţiile gazdă și locuitorii orașului unde sunt prezentate lucrările. Concepută în 2001 special pentru design-ul foaierului VIP din cadrul târgului Art Forum din Berlin, lucrarea a avut numeroase variante în Bristol, Anvers, Bonn, Seul, Graz, Köln și New Plymouth. Deși a redefinit noţiunea de VIP în fiecare context și a avut mereu o configurare diferită adaptată spaţiilor, procedura a rămas aceeași. Instituţia gazdă nominalizează o listă de personalităţi care sunt invitate să împrumute o piesă de mobilier pe durata expoziţiei, fie un scaun sau o masă. Lucrarea ia forma unei colecţii de obiecte ready-made care întruchipează poveștile culturale, istorice și personale ale locului și ale proprietarilor lor.

În Timișoara, oameni consideraţi importanţi pe plan local în diferite domenii precum cultură, politică, educaţie, sectorul privat, asistenţă socială, economie, sport, media, știinţă și divertisment au fost invitaţi să ia parte la proiect. Termenul „important” este dependent de context — selectarea celor care împrumută articolele de mobilă a avut ca scop redarea unei imagini eterogene a Timișoarei și a structurii sociale a orașului. Varietatea pieselor de mobilier, cu stilurile și originile lor diferite, urmărește să transmită un portret al comunităţii bazat pe asemănări și deosebiri. AR

 

Haegue Yang (n. 1971, Seul) trăiește în Berlin și Seul. Lucrările sale sunt cunoscute pentru elocventul și seducătorul lor limbaj sculptural al abstracţiei vizuale, deseori derivat din cercetările artistei cu privire la personaje istorice, evenimente și tehnici tradiţionale. Opera variată a lui Yang include lucrări conceptuale care prezintă aspecte de critică instituţională. Observând structuri sociale ascunse pentru a reimagina o posibilă comunitate, teme precum migraţia, diasporele post-coloniale și mobilitatea socială sunt reinterpretate și recurente în lucrările sale. Yang a avut expoziţii în importante spaţii expoziţionale internaţionale, printre care: cea de-a 16-a Bienală de la Istanbul (2019), cea de-a 21-a Bienală de la Sydney (2018), Bienala din Montreal (2016), cea de-a 12-a Bienală de la Sharjah (2015), cea de-a 9-a Bienală de la Taipei (2014), dOCUMENTA (13) la Kassel (2012) și cea de-a 53-a Bienală de la Veneţia (2009) ca reprezentantă a Coreei de Sud. Expoziţiile sale recente au avut loc la Galeria South London (2019), La Panacée–MO.CO, Montpellier (2018); Trienala de la Milano (2018); Galeria de Artă Govett-Brewster, New Plymouth și Institutul de Artă Modernă din Brisbane (2018); Muzeul Ludwig, Cologne (2018); Kunsthaus Graz (2017); KINDL – Centrul pentru Artă Contemporană din Berlin (2017); Hamburger Kunsthalle (2016); Muzeul Serralves, Porto (2016); Centrul Pompidou, Paris (2016); Centrul pentru Artă Contemporană Ullens, Beijing (2015); și Leeum, Muzeul de Artă Samsung, Seul (2015). Lucrările ei vor fi prezente la redeschiderea Muzeului de Artă Modernă din New York pe data de 21 octombrie, iar expoziţia solo a artistei de la Muzeul de Artă Bass din Miami se va deschide la data de 2 noiembrie a acestui an.