Ahmet Ögüt

Istoria Altfel: Socialistul otoman Hilmi și apărătoarea drepturilor femeilor otomane, Nuriye

A face invizibilul vizibil este ceva ce se întâmplă adesea în lucrările lui Ahmet Öğüt. Pentru Bienala Art Encounters 2019, el a creat o pictură iluzorie amplasată în mijlocul unei străzi pietonale din centrul Timișoarei. Istoria otomană de abia vizibilă a orașului este cea evocată aici: orașul a fost sub stăpânirea turcilor din 1551 până în 1716, dar există foarte puţine urme vizibile în peisajul urban. Nici moștenirea nu este vie printre locuitori. După ce s-a consultat cu istorici locali și a vizitat puţinele rămășiţe ale perioadei otomane, Öğüt a readus la viaţă această istorie, subliniind două aspecte care sunt „de două ori” invizibile, și anume moștenirea socialistă și mișcarea de emancipare a femeilor. 

Pictura prezintă, în maniera unor săpături arheologice terestre, o sufragerie în stil otoman cu un decor asemănător cu cel al sălii de ședinţe a Partidului Socialist Otoman (1910-1913), fondat de Hüseyin Hilmi Bey (1885-1922). Fondatorul însuși este acolo, iar lângă el se află Nuriye Ulviye Mevlan Civelek (1893-1964), una dintre liderii fondatori ai Societăţii Otomane pentru Apărarea Drepturilor Femeilor (1913). În societatea otomană a sfârșitului de secol XIX, un cerc restrâns de femei educate a început să se implice în dezbateri publice despre drepturile femeilor. Câteva numere ale unei reviste feministe otomane, publicată, condusă și deţinută în întregime de femei, au apărut la Istanbul, între 1913 și 1921. Aceasta a fost prima revistă care a publicat o femeie musulmană fără voal și sub numele real, ceea ce o desemnează ca pe o sursă semnificativă pentru istoria mișcării feministe. ML

Lucrarea lui Ahmet Öğüt pentru Bienala Art Encounters 2019 a fost posibilă cu sprijinul SAHA Association: www.saha.org.tr

Ahmet Öğüt (n. 1981, Diyarbakır) trăiește și lucrează la Amsterdam. El lucrează cu diverse mijloace de exprimare, legându-se adesea de ambientul urban. Concentrându-se pe întâlnirile zilnice și pe momente spontane, lucrările sale pun în discuţie teme cum ar fi inegalitatea structurală, represiunea de stat și formele de rezistenţă. Luptele colective și gesturile singulare de non-aliniere inspiră deopotrivă reflecţiile estetice și tematice care apar în opera sa, ca mod de operare în ecologia instituţională ce îi înconjoară practica. Este fondatorul Silent University. Expoziţii (selecţie): The Missing T, untilthen, Paris (2018); Hotel Resistance, KOW, Berlin (2017); Goshka Macuga & Ahmet Öğüt, Witte de With Center for Contemporary Art, Rotterdam (2017, solo); Action!, Kunsthaus Zürich (2017); Museum On/OFF, Centre Pompidou, Paris (2016); Forward!, Van Abbemuseum, Eindhoven (2015, solo); Happy Together: Collaborators Collaborating, Chisenhale Gallery, Londra (2015, solo); Political Populism, Kunsthalle Wien (2015); Performa 13, The Fifth Biennial of Visual Art Performance, New York (2013); Tensta Museum: Reports from new Sweden, Tensta Konsthall, Stockholm (2013); Ahmet Öğüt, Protocinema/Itinerant, New York (2012, solo). Lucrările sale au fost expuse în 2016 la a 11-a Bienală din Gwangju, la Okayama Art Summit și la Manifesta 11, Zürich. A mai participat la a 13-a ediţie a Bienalei de le Lyon (2015), a 19-a ediţie a Bienalei de la Sydney (2014), la a 7-a ediţie a Bienalei de la Liverpool și la Bienala București 5 (2012).