The Otolith Group

The Third Part of the Third Measure [A treia parte din a treia măsură]

The Third Part of the Third Measure este un video teatral realizat pe două canale care construiește o întâlnire cu minimalismul militant al compozitorului queer de avangardă, pianistul, vocalistul și dirijorul afro-american Julius Eastman. De la sfârșitul anilor ’60 până la moartea sa în anul 1990, la vârsta de patruzeci și nouă de ani, el a scris și a interpretat compoziţii muzicale ale căror estetică radicală de origine afro-americană a revoluţionat noua scenă muzicală de pe Coasta de Est în anii ’70 și ’80. Eastman însuși și-a descris la un moment dat estetica drept „plină de onoare, integritate și curaj fără margini”. Cu toate acestea, nicio înregistrare a compoziţiilor sale nu a fost lansată pe piaţă în timpul vieţii lui.

În ianuarie 1980, Julius Eastman a fost invitat de către Departamentul de Muzică al Universităţii Northwestern din Evanston, Illinois să își prezinte compoziţiile Crazy Nigger (1978), Evil Nigger (1979), și Gay Guerrilla (1979), în Sala de Concerte Pick-Staiger. Câţiva studenţi afro-americani și un profesor al Universităţii Northwestern au obiectat cu privire la titlurile compoziţiilor care vor sfârși prin a fi eliminate din programul concertului realizat de către Departamentul de Muzică. Înainte de concert, pe data de 16 ianuarie 1980, Eastman a răspuns acestor obiecţii printr-o declaraţie publică. Discursurile susţinute de către Dante Micheaux și Elaine Mitchener în The Third Part of the Third Measure sunt bazate pe transcrierile declaraţiei lui Eastman la Universitatea Northwestern, modificate de către fiecare performer în parte. Acest film este concentrat pe ceea ce The Otolith Group descrie drept „experienţa privirii în cheia ascultării”, invocând atitudinile politice de sfidare și practicile colective de dezvoltare a mișcărilor, ambele fiind prezente în lupta globală împotriva autoritarismului neoreacţionar. ML

The Otolith Group a fost fondat în 2002 și este format din Anjalika Sagar și Kodwo Eshun care trăiesc în Londra. Pe parcursul îndelungatei noastre colaborări, ne-am inspirat dintr-o gamă largă de resurse și materiale. Munca noastră este bazată pe cercetare și include imaginea în mișcare, audio, performance, instalaţie și curatoriat. Incorporăm producţia de film și estetici bazate pe eseistica post-lentile care explorează anomaliile temporale, inversiuni antropice și alienarea sintetică a postumanului, a inumanului, a non-umanului și complexitatea condiţiilor de mediu ale vieţii cu care toţi ne confruntăm. Munca Grupului Otolith e dezvoltată și prin platforma noastră publică de curatoriat, The Otolith Collective. Pe această platformă, programarea, conceperea expoziţiilor, scrierile artiștilor, atelierele, publicarea și predarea au ca ţintă dezvoltarea unor lecturi atente ale imaginilor și sunetelor din societatea contemporană. Abordând curatoriatul ca practică artistică de construire a platformelor intergeneraţionale și interculturale, colectivul și-a demonstrat influenţa prin introducerea critică a unor lucrări semnate de artiști precum Chris Marker, Harun Farocki, Anand Patwardhan, Etel Adnan, Black Audio Film Collective, Sue Clayton, Mani Kaul, Peter Watkins și Chimurenga în Marea Britanie, Statele Unite, Europa și Liban. În 2010, The Otolith Group a fost nominalizat pentru Premiul Turner.