Ho Tzu Nyen

The Nameless [Cel fără nume] 

Având ca resursă interesul lui faţă de recuperarea istoriilor de stânga și rolul lor în luptele anti-colonialiste din Asia de sud-est, Ho Tzu Nyen reconstruiește portretul lui Lai Teck, un personaj istoric alunecos despre care se crede că a activat ca spion. Născut în Vietnam, acesta a lucrat mai întâi pentru francezi, ulterior pentru britanici, și, în cele din urmă, pentru japonezi în timpul anilor de ocupaţie a Malaeziei (1941-1945). A fost ucis în Thailanda după ce a fost deconspirat ca agent triplu. Lai Teck a fost una dintre cele 50 de identităţi false cunoscute ale bărbatului care a devenit secretarul general al Partidului Comunist din Malaezia între anii 1939-1947. Tumultuoasa perioadă interbelică este contextul vieţii și activităţii lui, atunci când mișcările împotriva stăpânilor coloniali câștigau teren.

Filmul este în totalitate construit din video-uri preluate din aproximativ douăzeci de filme de masă avându-l în rolul principal pe actorul din Hong Kong, Tony Leung Chiu-wai. Cinematografia din Hong Kong este binecunoscută în ceea ce privește fascinaţia pentru informatori, agenţi secreţi, trădători – o manifestare a istoriei tumultuoase a regiunii până în prezent. Deși selecţia video-urilor a fost realizată din filme realizate între anii 1989-2013, imaginile se armonizează într-o naraţiune vizuală unificată, în contrast cu viaţa multi-faţetată și identitatea mereu schimbătoare ale lui Lai Teck. Comparat cu un râu fără nume, bărbatul fără nume se deplasează ca apa, circulând liber și traversând bariere. Așa cum se întâmplă și cu alte proiecte de cercetare pe termen lung ale lui Ho Tzu Nyen, Lai Teck este o propunere a unei identităţi ce sfidează graniţele naţionale, acele graniţe fabricate.

 

Ho Tzu Nyen (n. 1976, Singapore) creează video-uri, instalaţii și performance-uri legate de texte istorice și filosofice. Lucrările sale au fost prezentate la Haus der Kulturen der Welt, Berlin (2017), Muzeul Guggenheim din Bilbao (2015), Galeria DAAD (2015), Muzeul de Artă Mori Art, Tokyo (2012), Pavilionul Singapore din cadrul celei de-a 54-a Bienală de la Veneţia (2011), cea de-a 10-a Bienală din Shanghai (2014), Centrul pentru Artă Contemporană Witte de With (2012, 2013) și Haus der Kulturen der Welt, Berlin (2011, 2017). Producţiile sale teatrale au fost prezentate la Teatrul de Arte Asiatice din Gwangju (2015), Wiener Festwochen (2014), Theater der Welt (2010) și KunstenFestivaldesArts (2006, 2008). Filmele lui au fost prezentate la Festivalul de Film de la Berlin (2015), Festivalul de Film Sundance (2012), Festivalul de Film de la Cannes (2009), Festivalul de Film de la Veneţia (2009), Festivalul de Film de la Locarno (2011) și Rotterdam (2008, 2010, 2013). Artistului Ho Tzu Nyen i-a fost acordată Bursa DAAD în Berlin (2014-15) precum și Marele Premiu de Artă Asia Pacific Breweries Foundation Signature (2015).