Céline Condorelli

Céline Condorelli, Collection Show

cu

Appointment with History și Mona Vătămanu & Florin Tudor
Collection Collective
Muzeul Consumatorului Comunist
Muzeul Textilelor, Băiţa

Lucrare realizată în patruzeci și cinci de zile: 450 de metri pătraţi 

Funcţiune de Céline Condorelli

Design după funcţiune

Execuţie: Andra Dascălu, Bogdan Barbu, Céline Condorelli, Fanni Hegedűs, Ovidiu Mihăiţă, Justin O’Shaughnessy, Rafael Truică, Ranulph Steiger, Brigitta Strasser, Matei Ungureanu, Florica Zaharia, Levente Zékány

Proiectul lui Céline Condorelli s-a născut din și dincolo de implicarea faţă de colecţiile personale din Timișoara. Deși proiectul recunoaște diversitatea iniţiativelor independente și a formelor de auto-organizare care modelează peisajul cultural local, Collection Show abordează întrebări fundamentale despre rolul și funcţia obiectelor sau ale lucrărilor de artă. Poate fi o lucrare de artă o expoziţie? Pot deveni structurile de expunere sculpturi autonome? Poate funcţia originală a unui obiect, înainte de a intra în colecţie, să fie reamintită prin expunerea sa? Folosind un hexagon ca rădăcină comună, trei tipuri de structuri jucăușe sunt coregrafiate în spaţiu. Prezentarea este condusă de serialitate și acumulare, principii de bază în procesul colecţionării. Lucrând cu textile, obiecte cotidiene din perioada apogeului comunismului în România și un corp divers de lucrări de artă contemporană, artista a conceput o serie de structuri expoziţionale care formează un mediu unitar de expoziţie în care ierarhiile între obiectele colecţionate se șterg.

Pentru oricine e nou în oraș, Muzeul Consumatorului Comunist reprezintă un reper pentru a înţelege Timișoara și pentru a simţi pulsul orașului. Deschis în 2015 și organizat în subsolul teatrului și barului Auăleu, muzeul este configurat asemenea unui apartament tipic perioadei comuniste, fiind format din sufragerie, dormitor, un coridor îngust și o bucătărie aglomerată. La fel ca teatrul și barul, muzeul a fost co-fondat de actorul și regizorul Ovidiu Mihăiţă. Fiecare cameră este mobilată, decorată și copleșită de obiecte care corespund funcţiei încăperilor. Originile muzeului și ale altor colecţii locale personale (precum cea a bibelourilor din sticlă sub formă de pești) pot fi găsite într-unul dintre cele mai iubite târguri de vechituri ale Timișoarei, Flavia și Aurora. Această iniţiativă nu propune doar o înrudire neobișnuită între comunism și consum, ci se bazează și pe principii care provoacă practica convenţională de muzeu: o acumulare non-selectivă de obiecte și o prezentare non-ierarhică a acestora. O tipologie diferită poate fi întâlnită și într-un alt muzeu personal, Muzeul Textilelor din Băiţa, co-fondat în 2018 de către Florica Zaharia, fost director al conservării textilelor la Muzeul Metropolitan de Artă din New York. Localizat într-o comună aflată la trei ore distanţă cu mașina faţă de Timișoara, Muzeul Textilelor a fost modelat de cunoștinţele și vasta pregătire ale Floricăi Zaharia în domeniul conservării textilelor și cel al procesului de producţie. Selecţia de obiecte din aceste două colecţii particulare a fost dirijată de conceptul de „lucru”, potrivit artistei: nespecificatul, necuantificabilul – dar mereu tangibilul – material, fizic. Condorelli caută ceea ce e esenţial vieţii, de parcă ar trebui să luăm totul de la capăt, într-o nouă formă, având provizii din trecut.

În 2017, Collection Collective a început sub formă de proiect curatorial multifaţetat la tranzit.sk în Bratislava, acolo unde Judit Angel, Raluca Voinea și Vlad Morariu au invitat colaboratori apropiaţi. Proiectul a evoluat într-un model alternativ de colecţionare, unde colecţia este deţinută și îngrijită de toţi proprietarii săi, și nu de un singur individ. Peste 50 de artiști și-au donat lucrările pentru colecţie, o selecţie din acestea ce include și lucrări împrumutate fiind prezentată în cadrul proiectului Collection Show.

O a patra colecţie este formată dintr-o serie de picturi intime realizate de Mona Vătămanu și Florin Tudor care, începând cu 2007, au ilustrat frământările sociale de-a lungul globului. Această colecţie a fost inclusă datorită întâlnirii celor trei artiști în timpul unei călătorii de cercetare în Timișoara, și oferă un context expoziţiei.

Céline Condorelli (n. 1974, Paris) este o artistă stabilită la Londra și Lisabona și unul dintre directorii fondatori ai Eastside Projects din Birmingham; a scris și a editat Support Structures, carte publicată de Sternberg Press (2009). Expoziţii recente (selecţie): Zanzibar, instalaţie permanentă la Kings Cross Project, Londra, și expusă la Vera Cortes, Lisabona (2018); Proposals for a Qualitative Society (spinning) la Stroom Den Haag; Corps á Corps la IMA din Brisbane, Australia (2017, inclusiv o sculptură-grădină care a câștigat premiul Institutului de Arhitecţi, Artă și Arhitectură din Australia), Bienala de la Gwangju, Bienala de la Liverpool și Bienala de la Sydney; Concrete Distractions la Kunsthalle Lisabona (2016); bau bau la HangarBicocca din Milano (2015); Céline Condorelli la Galeria Chisenhale; Positions la Van Abbemuseum și în publicaţia The Company She Keeps (Book Works, 2014). Prima ei monografie, bau bau, a fost publicată de Mousse (2017).