Walid Raad

În lucrarea sa deja legendară care face parte din Atlas Group Archive [Arhiva Grupului Atlas] (1989-2004), Walid Raad explorează istoria recentului război civil libanez (1975-1990). Folosind ca puncte de plecare informaţii reale – istorice, sociologice, economice, emoţionale și estetice – deși pretinde că unele dintre ele fi trăite doar în ficţiune, el a creat o fascinantă interpretare a experienţei traumei și violenţei războiului, intimă, dar în același timp distantă. În numeroase lucrări, „documente isterice” sunt referinţe ale istoriei artei în lumea arabă, în special rapida dezvoltare a unei noi infrastructuri pentru artă în ultimul deceniu. Raad folosește sintagma scriitorului Jalal Toufiq cu privire la „retragerea tradiţiei după un dezastru răvășitor” pentru a descrie modul în care efectele materiale și imateriale ale războiului în regiune pot fi văzute în artă, cultură și tradiţie. În vreme ce unele efecte ale războiului sunt materiale, precum distrugerea bibliotecilor și a muzeelor, culorile, liniile și formele – cu alte cuvinte, arta – sunt afectate. Dar ele se pot și ascunde, pot hiberna și se pot refugia pentru o perioadă.

La sediul Fundaţiei Art Encounters (Casa ISHO), Raad se întoarce la motivul zidurilor de muzeu, ceva ce a făcut în numeroase alte proiecte din trecut. Venind în forme și dimensiuni variate, zidurile asemănătoare celor din muzee sunt construite făcând cu ochiul Luvrului, Guggenheimului, galeriei Whitechapel și altor instituţii cu care el lucrează. Zidurile sunt acompaniate de poveștile celor care, din motive misterioase, nu pot intra în aceste instituţii și nici nu cred că pereţii aparent plini sunt goi în interior, dar și de obiecte de muzeu care se transformă în altceva.

 

Walid Raad este un artist libanez contemporan ale cărui lucrări se concentrează deseori pe istoria recentă a ţării sale. Realizând fotografie, video, sculptură și performance, Raad sondează funcţia memoriei în serviciul formării istoriei războiului și artei. „Aș spera și să nu reducem această întreagă problemă a documentului la simpla dezbatere fapt versus ficţiune; istorie versus estetică; jurnalism versus artă; adevărat versus fals; real versus imaginar; treaz versus beat; clar versus opac”, a precizat el despre practica sa artistică. Născut în 1967, în Chbanieh, Liban, Raad și familia lui au emigrat în SUA în 1983. Raad a primit o diplomă de licenţă în arte [BFA] în cadrul Institutului de Tehnologie Rochester, urmată de un master și un doctorat în studii culturale și vizuale absolvite la Universitatea din Rochester. În 1989, Raad a fondat The Atlas Group – o colecţie de filme, video-uri, fotografii și alte eseuri – pe care le folosește pentru a explica istoria Libanului. Scopul principal al Atlas Group este acela de a crea o arhivă ficţională care reexaminează documentaţia tradiţională și prezervarea tradiţională a metodelor. Artistul a participat la documenta 11 și la Bienala de la Veneţia. În prezent trăiește și lucrează împărţindu-se între New York, NY și Beirut, Liban. Astăzi, lucrările lui Raad sunt păstrate în colecţiile Muzeului Solomon R. Guggenheim din New York, cele ale Muzeului și Grădinii de Sculptură Hirshhorn din Washington, D.C. precum și la Galeria Tate din Londra, și altele.