Iulia Toma

Unexpected Dream/ Dreams and Expectations

Asociată pentru o perioadă îndelungată de timp cu feminitatea și domesticitatea, obedienţa și pasivitatea, practica broderiei încă nu a primit recunoașterea pe care o merită în domeniul artei vizuale. Implicându-se într-o practică care a fost marginalizată deopotrivă cu persoanele care au utilizat-o, și anume femeile, Iulia Toma folosește broderia ca pe un mijloc de a desena pe textile. Mașinile sale de cusut brodează imagini ale unor femei, bărbaţi sau copii care au fost recent forţaţi să fugă din ţara lor natală din cauza războiului civil, a tulburărilor politice și a dificultăţilor economice. 

Seria de textile precum și o nouă lucrare video pe care artista le-a produs pentru Bienala Art Encounters 2019 este o continuare a #orientalswelcome, un proiect pe termen lung al artistei despre atitudinile tot mai temătoare și ostile faţă de imigraţie. Lucrările Iuliei Toma sunt o expresie de solidaritate și de o conștientizare crescută faţă de cei care au fost dislocaţi, situând broderia la intersecţia dintre artă și activism, personal și politic. Consiliul Naţional Român pentru Refugiaţi din București a ajutat-o pe artistă să contacteze câţiva refugiaţi, majoritatea din Siria, Afganistan și Iran, care au acceptat să împărtășească povești despre trecutul lor și despre situaţia lor actuală din România. Însă, în lucrările textile, artista izolează și trece în obscuritate astfel de naraţiuni prin plasarea conţinutului biografic într-un context global. Tipul de ţesătură, motivele și culorile sunt inspirate din arta persană cu tonuri de albastru deschis și închis. Cusute pe ţesături, motive singulare stilizate din covoare persane, precum frunze de palmier și păsări, sunt recontextualizate pe ţesături și plasate în relaţie cu subiectele. Un astfel de proces pune în evidenţă relaţia dintre subiecţi și un cămin îndepărtat, experienţa dorului de casă și acte neîncetate de reamintire.

 

Iulia Toma (n. 1974, trăiește în București) preferă utilizarea materialelor textile însoţite de fotografie, instalaţie sau text. Temele sociale precum feminismul, drepturile omului, relaţiile interpersonale din comunităţile închise, materialitatea urbană a locuirii sau echitatea socială fac obiectul preocupărilor sale. Predă în cadrul Departamentului Arte & Design Textil al Universităţii Naţionale de Artă București. Expoziţii (selecţie): The web of Fabric, Galeria Ivan, București (2019); Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear, Galeria Eastwards Prospectus, București (2018); Mapping Bucharest: Art, Memory and Revolution 1916-2016, Bienala de la Viena, MAK Contemporary Art Collection (2015); Buongiorno Varvara Stepanova!, Galleriapíu, Bologna, (2016, solo, alături de Claudiu Cobilanschi); Dura Europos, Galeria Ivan, București (2016); Twilled conections, Tranzit.ro, București (2015); Aparenţă și esenţă, prima ediţie a Bienalei Art Encounters, Timișoara (2015).