Zhou Tao

Peștera lumească

Dinspre satul Minhougeqi din Fuzhou către Menorca, Spania, dinspre Fán Dòng din Shoguan către Marea Inchon, dinspre poalele Dealului Dafu către Deșertul Sonoran, imaginile și realitatea se compun într-o broșură care descrie locaţiile. Situri și locuri. În filmele incredibil de frumoase ale lui Zhou Tao nu există nici scenarii, nici povești. Lumina devine, însă, un protagonist, la fel și peisajele. Rezultatul – ambiguitate vizuală: la ce mă uit eu de fapt? Filmate de obicei cu o cameră fixă, filmele ambientale se feresc de dialog – oamenii sunt în general pe fundal sau în trecere, fără să fie conștienţi de cameră în timp ce sunt, deseori, cu ochii în dispozitivele lor portabile. Pământul și acel lucru care este sursa întregii vieţi, lumina, sunt în centrul filmului – primul se transformă rapid în Era Antropocenă, pe când cealaltă pare constantă, deși pătrunsă de noi semnificaţii.

The Wordly Cave este filmat în Fán Dòng, locul unde oamenii din grupul etnic Hakka au trăit timp de generaţii, dar acum au plecat cu toţii. Înainte de înfăptuirea noii dezvoltări, toate satele din această zonă vor fi îngropate în dune de noroi surpate. În vastul spaţiu, mormane uriașe de mașini second-hand sunt depozitate înainte să fie revândute în ţările din sud-estul Asiei. Echipe de inspectori de proprietăţi și evaluatori s-au adunat în diferite grupuri, discutând preţurile potenţiale ale pământului. După ce au trecut de câteva dune uriașe de noroi, apoi printre două dune și mai mari de moloz, vânătorii și-au construit gropile pentru adăpost și capcanele suspendate pentru păsări. Au legat o albină cu o aţă transparentă, iar astfel, ea îi va conduce către stupurile de albine ascunse între crăpături. Pescarii au găsit chiar și o sursă de pește în mlaștina care leagă sursele subterane de apă, în timp ce bivolii sunt ţinuţi legaţi cu frânghii, iar câinii, vulpile și berbecii răscolesc pământul. Bărbaţii și femeile din uriașele peșteri de ferociment de sub nori încă sporovăiesc despre broaștele-bou de la prânz în vreme ce o nouă viaţă de zi cu zi se ivește în toiul acestei măreţii apocaliptice.

Zhou Tao (n. 1976, Changsha, Provincia Hunan) a studiat în cadrul Academiei de Arte Frumoase din Guangzhou, obţinând o diplomă de licenţă în pictură în ulei (2001) și un master în arte frumoase și studii de mixed media (2006). În prezent locuiește în Guangzhou. Zhou Tao descoperă materiale narative și vizuale pentru spectaculoasele lui lucrări filmografice în locurile și comunităţile pe care le întâlnește, iar naraţiunea filmului este dezvoltată de artist, deseori prin interacţiuni subtile și pline de umor cu oameni, locuri, traiectorii ale realităţii – ceea ce el a numit la un moment dat „scenariul pliabil” sau „zona cu pliuri”. Deși toate filmările lui captează scene reale, poetica poveștilor lui Zhou dizolvă diferenţa dintre fapt și ficţiune. Pentru el, folosirea imaginilor în mișcare nu este o alegere deliberată a limbajului sau a mediului artistic, ci, mai degrabă, procesul camerei este un mod de a fi care se confundă cu viaţa de zi cu zi. În ultimii ani a participat la mai multe expoziţii internaţionale, printre care: Viva Arte Viva, cea de-a 57-a Bienală de la Veneţia (2017); Museum, New York (2016); APT8, Trienala de Artă Contemporană din Asia și Pacific, Brisbane (2015); „Social Factory” – cea de-a 10-a Bienală de la Shanghai (2014); cea de-a 5-a Trienală de la Auckland: If you were to live here…… (2013).

(Text de Vitamin Archive)