Vandy Rattana

MONOLOGUE [MONOLOG]

În MONOLOGUE, naratorul i se adresează surorii pe care nu a întâlnit-o niciodată. Nu au vorbit nicicând unul cu celălalt, nu și-au zâmbit vreodată, el nu cunoaște timbrul vocii ei. Are doar o fotografie a acesteia și harta unei parcele de pământ din Cambodgia, desenată de tatăl lui. Acela este locul unde, dedesubtul acestui punct nemarcat, se crede că a fost îngropată sora lui, victimă a Khmerilor Roșii. Propria pledoarie a naratorului ia forma unui doliu colectiv. Se crede că alţi cinci mii de oameni au fost îngropaţi în același loc. Confesiunea naratorului, tumultul lui interior contrastează cu liniștea și neclintirea peisajului. Observăm oameni arând pământul, indicând faptul că locul a fost transformat într-un câmp de orez. Peisajul, purtător al istoriei, conștientizează prezenţa artistului, având propriile fluxuri și procese. Lumi umane și non-umane se întrepătrund într-un mod complex și deseori incomprehensibil.

Având pregătire de fotojurnalist, Rattana își manifestă în lucrările lui interesul faţă de documentarea poveștilor nespuse ale mediului său istoric și cultural. MONOLOGUE, la fel ca Bomb Ponds (2009) și Funeral (2018) formează o trilogie de filme care surprind efectele de lungă durată ale trecutului recent al Cambodgiei. 

Vandy Rattana (n. 1980, Phnom Penh) a fotografiat Cambodgia natală, devotându-se realizării unor documente ce aduc la lumină realităţile ascunse din existenţa contemporană a Cambodgiei, în timp ce creează și o înregistrare istorică mai cuprinzătoare destinate atât viitorilor cambodgieni, cât și audienţelor internaţionale. În 2009, ca membru fondator al colectivului de artiști Stiev Selepak (Rebelii Artei), Vandy a deschis Galeria SaSa, primul spaţiu expoziţional de tip artist-run din Phnom Penh. Cea mai renumită serie semnată de Vandy Rattana, Fire of the Year (2008), reprezintă o relatare despre momentul în care unui mic cartier din afara Phnom Penh-ului a fost ras de pe faţa pământului de un banal incendiu. O fotografie din Fire of the Year a fost selecţionată pentru Prix Pictet 2009 și ulterior publicată în cartea Earth. Această serie s-a numărat și printre finalistele Premiului Sovereign Asian Art Prize 2009 și i-a adus lui Vandy un loc între primii patru artiști cambodgieni care au fost vreodată aleși să își reprezinte ţara la cea de-a 6-a Trienală de Artă Contemporană Asia Pacific. Cea mai recentă serie a lui Vandy, The Bomb Ponds (2009), are ca subiect provinciile cambodgiene dintre cele mai bombardate de către armata Statelor Unite în timpul Războiului din Vietnam.