Lia Perjovschi

Muzeul Cunoașterii (kit)

Punctul evident de pornire al lucrărilor Liei Perjovschi este ea însăși: în corpul ei, circumstanţele traiului și propriile perspective asupra lumii. Încă de când studia artele în București, a înscenat ceea ce ea numea experimente sau evenimente performance-uri la Academia de Artă și în apartamentul său, înainte de căderea regimului Ceaușescu, și imediat după, va folosi atelierul său drept sediu pentru Arhiva de Artă Contemporană și Centrul pentru Analiză de Artă AAC/CAA. De atunci, materialul s-a extins și este disponibil în atelierul ei din Sibiu. Un gest de auto-instituţionalizare, cele două instituţii au devenit centre de documentare a (și de consultare asupra) artei de către auto-proclamata „detectiv de artă” care se inspiră deseori din magazinele de suveniruri ale muzeelor pentru materialele ei. Utilizând asamblarea, ea copiază și lipește, creând nu doar o arhivă fizică care cuprinde (dar care nu se limitează la) cărţi, cataloage, video-uri și imagini pentru a fi consultate de către alţii, dar și linii temporale și hărţi mentale pentru a organiza datele. Învăluite de un puternic contrast alb-negru, acele reprezentări grafice reflectă o personalitate care se regăsește pe sine în vârtejul de evenimente istorice și contemporane.

Pentru Bienala Art Encounters 2019, Lia Perjovschi prezintă Muzeul Cunoașterii, pe care l-a fondat în 1999, ca pe o platformă de sistematizare și împărtășire a cercetărilor și rezultatelor sale, precum și pentru a integra materiale din AAC/CAA. Istoriografia cu un intens caracter personal a acestui muzeu se bazează pe șapte secţiuni: Pământ, Corp, Artă, Cultură, Cunoaștere, Știinţă și Univers. Acestea exprimă dorinţa sa constantă de a învăţa și credinţa puternică în forme de educare prin domenii variate de cunoaștere. Spiritul subiectiv și subversiv al muzeului poate fi retrăit în podul sediului Fundaţiei Art Encounters, unde obiecte cotidiene, găsite sau cumpărate, globuri sau umbrele, suveniruri adunate de la alte muzee, citate și imagini preluate din mediul online, diagrame personale, se adună într-o trusă de tip DIY în scopul de a înţelege prezentul și de a se orienta în contextul supraîncărcării informaţionale.

Lia Perjovschi trăiește la București și la Sibiu. Este fondatoarea și coordonatoarea AAC/CAA (Arhiva de Artă Contemporană/Centrul pentru Analiza Artei), o instituţie informală care a funcţionat sub diverse denumiri începând din 1985, și a KM (Muzeului Cunoașterii / Knowledge Museum), un proiect interdisciplinar și educaţional care are la bază cercetarea începută de artistă în 1999 și care continuă până în prezent. Un parcurs artistic de la propriul corp (performance-uri din anii 1980-1990) la corpul cunoașterii (AAC/CAA, KM) ce descrie un scenariu personal în căutarea sensului și a normalităţii un spaţiu al post‑producţiei și al dialogului, al regândirii și reciclării informaţiilor, precum și al structurării ideilor, prezentat în cadrul a peste 700 de expoziţii, conferinţe și discursuri susţinute în muzee, galerii, universităţi sau spaţii non-profit din întreaga lume.