Zac Langdon-Pole

Amprenta Paradisului / Paradise Blueprint 

Paradise Blueprint abordează istoria schimbului cultural și construirea de mituri din jurul așa-zisei păsări a paradisului originară din Papua Noua Guinee. Pasărea a devenit monedă de schimb între papuași și exploratorii europeni ai secolului al XVI-lea, fiind dată la schimb pe unelte, cuie și pături. Respectând tradiţiile locale, pieile pentru troc erau pregătite fără picioare sau aripi. Odată ajunse în Europa, au declanșat diverse teorii, printre care și cea potrivit căreia păsările trăiau într-o lume a paradisului – că acestea erau un fel de șarpe zburător care nu atingea pământul până în momentul morţii. Paradise Blueprint este o continuare a proiectului anterior în care Zac Langdon-Pole a îndepărtat picioarele unei Păsări a Paradisului împăiate pentru a o recompune potrivit regulilor iniţiale ale comerţului și contactului dintre cele două culturi. Aici, Langdon-Pole a folosit picioarele amputate înseși pentru a crea tiparul unui tapet utilizat pentru a acoperi un întreg spaţiu. Pe tapetul asemănător unui cer albastru se disting picioarele de pasăre, deși ele rămân misterioase. Folosirea cianotipiei reprezintă o referinţă istorică la botanistul englez și fotograful inovator Anna Atkins. Ea a utilizat această tehnică pentru o carte realizată manual în 1843, moment care marchează prima publicaţie în care s-au folosit imagini fotografice. Cianotipia este un proces de tipărire unde negativul unui obiect poate fi obţinut pe o hârtie tratată chimic, prin expunere directă la soare. Aceeași metodă cunoscută sub numele de blueprinting a fost mai târziu folosită pentru a produce cópii ale desenelor arhitecturale și inginerești.

 

Problematicile apartenenţei, ale traducerii și ale identificării stau deseori la baza lucrărilor lui Zac Langdon-Pole. Născut în Auckland, Aotearoa (Noua Zeelandă) în 1988, locuiește în prezent la Berlin. Langdon-Pole este proaspătul laureat al premiului BMW Art Journey Prize (2018), iar în 2017 i-a fost acordat premiul ars viva Prize pentru Arte Vizuale în Germania. A studiat în cadrul Școlii de Arte Frumoase Elam, din Auckland (2007-2010) și la  Städelschule, Frankfurt (2014-2015). Expoziţii recente (selecţie): Arus Balik, Centrul NTU pentru Artă Contemporană, Singapore (2019); scions, Kunsthalle Darmstadt (2018); ARS VIVA 2018, S.M.A.K., Ghent, și Kunstverein Munchen (2017–2018); Discoveries, reprezentat de Galeria Michael Lett, Art Basel Hong Kong (2018); emic etic, Between Bridges, Berlin (2018); Trappings, Galeria Station, Melbourne (2017); Bienala de la Montreal (2016–2017); și Oratory Index, Galeria Michael Lett, Auckland (2016).