Ane Graff

Gobeleturile [The Goblets]

Acest proiect tratează aspectele materiale ale unui număr extins de boli autoimune ale timpului nostru, precum Alzheimer, Parkinson, scleroză multiplă și boala Crohn. Acestea sunt boli care, într-un fel sau altul, au fost legate de factori de mediu precum chimicale toxice sau factori de dietă. Pentru fiecare gobelet, artistul a urmat cercetările știinţifice disponibile și a umplut sticlele cu materiale obișnuite, „poluanţi”, care au o legătură cu boala. (Etimologia cuvântului gobelet are legătură cu verbul „gober” din franceza veche, care înseamnă a înfuleca). Aceste substanţe sunt preluate din materiale ce sunt incluse în mâncare sau care altfel ne înconjoară. De parcă ar fi bijuterii sclipitoare, sau accesorii, gobeleturile de sticlă sunt un exemplu al implicării artistei în biochimie și în alte procese moleculare ce pot duce la modificări ale lucrării în decursul expoziţiei. Placa de bază de sub fiecare sticlă de pe piedestal a fost pictată în culoarea asociată cu fiecare boală individuală, folosită pentru a crește conștientizarea și pentru a strânge fonduri pentru aceasta.

Inspirată de cupa otrăvită din Hamlet-ul lui Shakespeare, precum și de afirmaţiile Annei Tsing despre investitorii Antropocenului în cartea The Mushroom at the End of the World, artista explorează acţiunea materiei, montând „drame moleculare”. Cupa otrăvită din Hamlet i-a fost dată lui Hamlet de către criminal, dar a sfârșit prin a-l otrăvi chiar pe făptaș, precum și pe alţii dragi lui. Această idee de a trimite bunuri toxice și de a crede că este posibil să separi cupa de creator, și pe oameni de imediata și extinsa lor vecinătate, e privită în paralel cu felul în care Tsing descrie investitorii de capital. Ea scrie despre modul în care vederile limitate concentrate pe câștiguri pe termen scurt și măiestria oamenilor au contribuit la dezastrul ecologic curent. Bazându-se pe un nou materialism feminist, artista scoate în evidenţă faptul că bolile autoimune sunt o problemă feministă pentru că acestea le afectează de obicei pe femei, și în special, pe cele de culoare.

 

Ane Graff (n. 1974, Bodø) trăiește în Oslo. A absolvit Academia Naţională de Arte din Bergen în 2004 și în prezent deţine o poziţie de cercetător la Academia de Arte Frumoase Oslo. Practica ei artistică este inspirată de noul materialism feminist cu scopul acestuia de a gândi materia și materialitatea în noi moduri și de nevoia urgentă de a gândi și acţiona diferit din pricina schimbărilor climatice. Dezasamblând ideea de obiect cu identitate singulară și soliditate palpabilă, Ane Graff demonstrează că multiplele modalităţi de apariţie ale acestuia constituie un mod aparte de a lucra cu materialitatea, prin expunerea fie a contextelor și istoriilor culturale, fie a proceselor materiale în schimbare. Continuă să fie interesată de dezvoltarea unor noi experimente legate de materialitate materiale care pot face vizibile încrengăturile dintre oameni și lumea fizică. Expoziţii recente (selecţie): Soon Enough: Art in Action, Tensta konsthall, Spånga (2018); Mattering Waves, Entreé NY, Galeria Elizabeth Dee, New York (2017, solo); Myths of the Marble, Henie Onstad Kunstsenter, Oslo, și Institutul de Artă Contemporană, Philadelphia (2016); Patches of Standing Water, Institutul de Artă Contemporană Platform China, Beijing (2010, solo); cea de-a 11-a Bienală de la Gwangju (2016) și Surround Audience: Trienala Noul Muzeu 2015 de la New York. Graff participă la viitoarea expoziţie Weather ReportForecasting Future, expusă la Pavilonul Nordic la cea de-a 58-a Bienală de la Veneţia.