Filipa César & Louis Henderson

Sunstone [Piatra Soarelui]

La ce ne uităm? Ce e sus și ce e jos? Primele cadre ale filmului-eseu Sunstone sunt dezordonate, prezentându-le spectatorilor valurile fremătătoare ale oceanului și stâncile colţuroase, continuând cu o poetică a arheologiei opticii. Un sistem de faruri de-a lungul coastei Portugaliei servește drept punct de plecare pentru explorarea crizei curentului epistemologic realizată de Filipa César și Louis Henderson, o explorare conectată la, printre altele, o nouă infrastructură digitală planetară de comunicare. Astăzi, aceste lumini călăuzitoare, structurile interioare care par a fi sculpturi abstracte, sunt rapid înlocuite de GPS sau alte noutăţi. Oglindind evoluţia tehnologică a farurilor, filmul poetic însuși include, de exemplu, film pe peliculă de celuloid de 16 mm, imagini 3D generate de calculator și tehnologie desktop.

„Avem nevoie de un filosof al farului”, spune în film unul dintre puţinii paznici de far rămași în Portugalia. Din discursul lui aflăm despre sofisticata tehnologie analogă a farurilor care folosește prisme de sticlă pentru a da un nou scop luminii. El însuși fiul unui fost colonialist, paznicul vorbește despre far drept cheie a navigaţiei, și, prin urmare, ca parte și parcelă a colonialismului european. Astăzi, farurile sunt automate și înlocuite de sateliţi pe post de noduri. La un moment dat, farurile erau conduse de Poșta Regală iar apoi de către armată, la fel cum se întâmplă cu mulţi sateliţi de astăzi. Piraţi, spioni, cod morse, 11 septembrie, cabluri subacvatice pentru faxuri și povestea unei caracatiţe furioase, toate se alătură poveștii care implică filmări ale mașinii producătoare de lentile optice, prima întâlnire tricontinentală din Cuba, în 1966, precum și expoziţii Op Art. 

Filipa César (n. 1975, Porto) este o artistă și regizoare interesată de aspectele fictive ale documentarului și ale politicii și de poetica inerentă imaginii în mișcare. Începând cu 2011, César analizează imaginariile mișcării pentru independenţa coloniei Guineea-Bissau și potenţele ei cognitive – cercetare pe care o dezvoltă în cadrul proiectului colectiv Luta ca caba inda (Lupta nu s-a terminat încă). În 2017, César a avut premiera filmului-eseu de lung metraj, Spell Reel, la cea de-a 67-a Berlinalei. A expus, printre altele, la IFFR, Rotterdam; DocLisboa; Cinéma du Réel, Paris (2018); cea de-a 8-a Bienală din Istanbul; Forum expanded, Berlinale; Muzeul Serralves; Jeu de Paume; SAVVY Contemporarz; Tensta konsthall; Mumok, Viena; Gasworks, Londra; Flaherty Seminar, New York; MoMA, New York; Muzeele de Artă Harvard, Boston; Haus der Kulturen der Welt, Berlin.

Louis Henderson (n. 1983, Norwich) este un regizor care încearcă să găsească noi modalităţi de a lucra cu cei din jur pentru a aborda și a pune sub semnul întrebării condiţia noastră globală actuală definită de capitalismul rasial și de istoria neîntreruptă a proiectului colonial european. Interesat de explorarea spaţiului sonic al imaginilor, practica lui artistică vizează dezvoltarea unei metode arheologice în cinema, ascultând ecourile și spiralele stratigrafiei. Din 2017, Henderson lucrează în cadrul grupului de artiști The Living and Dead Ensemble. Locuind între Haiti și Franţa, ei se axează pe teatru, cântec, slam, poezie și cinema. Lucrările lui Louis Henderson sunt distribuite de LUX și Video Data Bank.