Michael Beutler

Tram Swing [Tramvai-leagăn]

„Construind unelte, clădind situaţii și lucrând cu cei de lângă mine”, așa își descrie Michael Beutler munca artistică. Pentru Muzeul Tramvaielor el a folosit părţile inferioare de la două tramvaie scoase din circulaţie, așezate pe șine paralele, legându-le cu o structură de acoperiș din lemn acoperită de o reţea de fire din metal și hârtie albă. Între tramvaie artistul a suspendat un leagăn mare, având spaţiu pentru două persoane care, așezate faţă în faţă se pot bucura de un moment în aer.

Realizat alături de studenţi ai facultăţii de arhitectură din Timișoara și alţi voluntari, lucrarea este un exemplu pentru modul în care proiectele lui Beutler tind să se ivească din situaţii vagi, fluide, care, în schimb, permit noilor structuri să apară printr-un spirit DIY distinctiv și inventiv. Beutler își construiește propriile unelte și deseori folosește materiale necostisitoare și reciclate în moduri noi și contrare scopului lor iniţial. În proiecte sunt integrate întrebări precum „De ce ar trebui să ne comportăm astfel?”, „Cum s-ar putea face lucrurile diferit?” și „De ce nu ar trebui să fim mereu în procesul de a începe din nou?”.

În acest fel, structurile sale funcţionează deseori sub forma unei critici inventive și jucăușe faţă de standardizarea materialelor și a proceselor de muncă. Și, de aici înainte, totul poate și va fi pus la îndoială, redefinit și rearanjat. De multe ori există un element surpriză – ceva neverosimil ia formă, ca o minge albă gigantică ce se rostogolește printr-o pădure din Suedia, totul sfârșindu-se cu un festival de cartier, un pavilion de lemn construit fără cuie ce plutește în Veneţia, și un acoperiș de trestie într-un spaţiu expoziţional din München care poate fi ridicat și coborât ca o velă. 

Michael Beutler (n. 1976, Oldenburg) trăiește în Berlin. Lucrările lui se desfășoară în domeniile sculpturii, al instalaţiilor spaţiale și al arhitecturii. Utilizează metode simple și mecanice, ușor de înţeles. O mare parte din lucrările lui tratează procese economice logice. Sculpturile lui expansive sunt, de obicei, create in situ, în relaţie cu aranjamentele arhitecturale date. Într-un proces creativ experimental, Beutler folosește materiale de construcţie convenţionale pentru a pune la îndoială standardizarea, folosind strategii DIY și creându-și propriile mașinării ce facilitează construirea lucrării. Beutler folosește elemente arhitecturale preexistente și le transformă în construcţii ce evoluează ulterior în instalaţii. Aceste compoziţii unesc, așadar, în mod inerent două funcţii: cea arhitecturală și cea de sculptură. Expoziţii (selecţie): Råby Planet, Råby (2018); Viva Arte Viva, cea de-a 57-a Bienală de la Veneţia (2017); Pump House, Spike Island, Bristol, Nottingham Contemporary (2016); Michael Beutler. Moby Dick, Hamburger Bahnhof – Muzeul Prezentului, Berlin (2015); Living in the Material World, Kunstmuseen Krefeld, Galerie im Taxispalais, Innsbruck (2014); Das Atelier. Orte der Produktion, Muzeul de Arte din Lucerna (2012); Total motiviert ein soziokulturelles Manöver, Kunstverein München (2003). Lucrările lui Michael Beutler au fost expuse și în cadrul Bienalei de la Singapore, în anul 2011.